Evess Capri – en modern elmoped i retroförpackning

För en gammal Vespa-älskare och tillika gammal Vespa-ägare så känns det underbart att susa fram genom stan i en eldriven look-a-like. Tyst, luktfritt och med en acceleration som slår de flesta vid rödljuset. Evess Capri är precis detta. En modern, klimatvänlig flirt med Vespa-nostalgin.




  • Pris: 20 000 - 25 500 kr      
  • Motor: QS borstlös elmotor på 2000 Watt
  • Bromsar: Hydrauliska skivbromsar
  • Vikt: 150 kg
  • Batteri: 60 V, 23,4 Ah litiumbatteri från Samsung (går att montera 2 st. för längre räckvidd)
  • Laddning: Vanligt 220 V uttag
  • Räckvidd: 60 - 120 km
  • Garantier: 2 års garanti på moped 1 års garanti på batteri
  • Tillverkarens webbplats: evess.se

En elmoped med maxhastigheten 45 km/h passar utmärkt i stan där sträckorna är förhållandevis korta och maxhastigheterna ligger på 30 km/h och 50 km/h. Jag körde ca 10 km under provkörningen med full acceleration vid alla starter samt full gas och flera starter i uppförsbackar. Det var även relativt kallt. 6 grader vid start och 10 grader efter testen. Ändå så syntes inte minskningen på batterimätaren.


Exakt vad det betyder är för tidigt att säga eftersom jag endast testade den i ca 35 min. Flera andra elmopeder tenderar att visa att batterinivån är hög relativt länge för att sedan tappa väldigt snabbt mot slutet. Tipset är att lära sig sin moped och ungefär hur långt batteriet håller för att vara på säkra sidan.

Men, om oturen är framme och batterinivån blir för låg så kopplar mopeden själv ner effekten och det går bara att köra långsamt utan kraftig acceleration. Detta för att det ska vara möjligt att hitta en bra laddplats innan den totaldör. Det är en bra funktion som har räddat många ovana elmopedister.

Capri är en stadig moped med bra bromsar (skivbromsar fram och bak). Instrumentpanelen visar det den ska på ett bra och enkelt sätt. Den visar till och med utetemperaturen vilket är ovanligt på andra elmopeder. Alla knappar för tuta, ljus och blinkers sitter där de ska och fungerar bra. Det är dock lite irriterande att det finns kvar en knapp som inte har någon funktion på denna modell. Det ger en känsla av att ”den skulle kunna haft något mer” som skaver. Men bara lite.


Den har även en inbyggd USB-laddare i förvaringen bredvid sadeln. Bra att det finns men jag skulle också vilja ha en framme vid styret tillsammans med en mobilhållare. Förvaringen är ganska liten och har du två batterier så finns ingen förvaring kvar under sätet.

Capri kommer med larm och keyless som standard. Framförallt så gillar jag larmet. Om någon försöker flytta på den när den är låst så tjuter det rejält. Varför har inte fler elmopeder det?

Tyvärr så ger Capri en plastig känsla som så många andra elmopeder som finns på marknaden idag. Det verkar vara svårt och dyrt att komma ifrån. Fjädringen är ok men jag skulle gärna vilja ha den lite bättre. När jag åker över ojämnheter i hög fart så får man känslan av att den hoppar till. Det är lite samma sak som med plastigheten. Det går att åtgärda men det kostarpengar och Capri skulle då ha blivit dyrare.

Priset är 22 500 kr och då ingår en hjälm och ett godkänt kedjelås från ABUS. Lägger du till ytterligare ett batteri för att öka räckvidden från 60 km till 120 km så kostar hela paketet 25 500 kr. Självklart kan man ta ur batterierna och ladda om det inte finns ett elutag i närheten. Batterierna laddas i ett vanligt 220V-uttag.

Sammanfattningsvis så levererar Evess Capri det som den kan förväntas leverera, fast med guldkant. Den har en riktigt snygg retrolook, den är utrustad med larm samt att du får en räckvidd på upp till 120 km för 25 500 kr. Detta om du kan leva med plastigheten vill säga.

Vi gillar: Utseendet, retrolooken, Accelerationen, Stabiliteten, Räckvidden, Pakethållarna, Larmet

Vi ogillar: Plastigheten, Fjädringen, Endast ett körläge

Överväg också: EVolt, Viarelli Vincero Litium, Vässla 2, NIU MQi+, NIU NQ1-Sport+


Text och bild: Gröna Bilisters testpilot Jesper Johansson – oktober 2020

Relaterat material
Candela Seven elbåt
Eldrivna motorbåtar hör skärgården till – vad underbart det är att slippa bullret, inte bidra till övergödning och bottendöd och......

Upp och nedvända världen
Gröna Bilister publicerade förra året boken ”Vänd pyramiden! Planera för en hållbar mobilitet”. Nu skriver Kungliga Autom......

Så främjar vi mobilisten
Gröna Bilisters avgående ordförande Johanna Grant delar med sig av tio insikter om hur en samhällsplanering med människan i fokus ......

Jag har fått nog av fina ord om hållbara transporter
Varför är det cyklarna som måste åka i mörka tunnlar och bilarna som får köra vidare på markplan? Varför är det gående som måste s......

Principen som alla älskar – i princip
Sedan åtminstone tjugo år tillbaka har ordet ”fyrstegsprincipen” funnits med i alla trafikplanerares och trafikpolitikers vokabulä......

17/4: Mobilisten i fokus när Gröna Bilister lanserar ny guide i hållbart resande
För att nå de svenska klimatmålen behöver vart tredje bil plockas bort från storstäderna till 2030 enligt Trafikverket. I den ny k......

Anta ett smart nyårslöfte- bli en mobilist!
”Spara pengar”, ”Börja träna”, ”Bli mer klimatsmart”. Nytt år nya ambitioner? Varför inte slå tre flugor i en smäll och anta nyårs......