Elcykeltest: BMW Cruise e-Bike

BMW:s första elbil är inte ensam, tyskarna har en elcykel också. Vi testar den!


  • Motor: 250 W, 48 Nm
  • Toppfart: 25 km/h
  • Ram: Medium 46 cm, Large 51,5 cm
  • Hjulstorlek: 26 tum
  • Vikt: 22 kg
  • Batteri: Litium-jon 300 Wh, 36 V, 8.2 Ah
  • Växlar: Shimano 10 växlad
  • Bromsar: Skivbromsar runt om, Shimano 180 mm
  • Fjädring:  Stötdämpare fram, 75 mm fjädringsväg
  • Körlägen:  5; Turbo, Sport, Tour, Eco och Off (av).
  • Räckvidd: Upp till 100 km, 70 km i snitt
  • Laddtid: Cirka 2,5 timmar med 220 V väguttag 
  • Pris: 2 799 euro, cirka 25 000 kr
  • Garantier: 2 år på ram och batterier

Stads-redo
Denna e-bike är gjord främst för stadstrafik. Man sitter ganska upprätt, med ett rakt styre och en främre stötdämpare gjord för trottoarkanter. Sadeln är ganska smal men ordentligt vadderad. Liksom många av BMW:s bilar har den punkteringsfria däck. 

Cykeln är i huvudsak framtagen av Bosch, men designen ska påminna om BMW:s bilar, med en ”tjurnacke” längst fram på gaffeln och BMW-loggor på strategiska ställen. Den finns bara i vitt, med en svart sadel (prototypen har vit som redan ser skitig ut). Motorn sitter under pedalerna, vilket ger lägre tyngdpunkt och bättre balans men också innebär en ökad risk att skrapa i en hög kant.


En färddator är integrerad i styret, ta av den då du inte kör så kan man inte köra cykeln i e-läge. Datorn visar aktuell räckvidd, hastighet, snitthastighet, hur långt man kört denna gång och totalt samt vad klockan är. 

Smidigt! 
Elmotorn träder in mycket smidigare än på de flesta andra elcyklar jag testat, tack vare ett intelligent övervakningssystem som tusen gånger per sekund  mäter hastighet, pedalfrekvens och tryck. 
Körlägena ställs om med ett enkelt tryck på färddatorn, där turbo ger 225% extra stöd och de andra lägena successivt mindre.  Räckvidden påverkas förstås av vilket läge jag väljer; när jag hämtar ut cykeln har den två sjundedelars batterikapacitet vilket i turboläget ska räcka till 20 km, i Eco-läget hela 53 km. Hur lång den faktiska räckvidden blir beror på hur man kör, hur terrängen ser ut, vad man väger och vilken yttertemperturen är, men uppgifterna om ungefär 100 km verkar realistiska. Räckvidden räknas hela tiden om utifrån hur man kör, och skulle strömmen ta slut kan man förstås trampa den som en vanlig cykel.


Prototypen jag testar har nio växlar, den färdiga cykeln har tio. Man vrid-växlar med högerhanden, det går smidigt men skramlar lite. Riktigt vad man ska med så många växlar till framgår inte; cykeln drar effektivt direkt från start även på höga växlar. Fast när man stänger av motorn – frivilligt eller för att batteriet är tomt – är det skönt att kunna växla ner. Cykeln ha skivbromsar både fram och bak som fungerar mycket effektivt. 

Den långa räckvidden betyder att man inte behöver ladda alls varje dag även om man pendlar ganska långt, men själva laddningen är enkel; med en nyckel låser man upp batteripacket som sitter nere på ramen och tar med sig det in. Det har ungefär samma storlek och vikt som ett mjölkpaket. Batteriet är helt underhållsfritt och stoppas in i ett vanligt uttag.

Som alla andra elcyklar måste man trampa lätt hela tiden; annars räknas det som en moped. Av samma skäl är toppfarten på el begränsad till 25 km/h, men genom att trampa på lite extra kommer man lätt upp i 30 km/h.


… men 25 000 spänn?
BMW är duktiga på att ta betalt för sina bilar, och elcykeln har också en väl tilltagen prislapp. 25 000 kronor är tre gånger så mycket som för de billigaste elcyklarna och ett antal tusenlappar över vad en bra elcykel av annat märke kostar. Är det värt det? Bedöm själv!

Mattias Goldmann, nov 2013
Relaterat material
Blogg 4/6: 2015 års smartaste cykelidé
...

Blogg 13/9: Cykelvänligaste partiet del 2
...

Blogg 31/8: Cykelvänligaste partiet del 1
...

Hövding (cykelairbag)
Ett säkert alternativ till cykelhjälm med låg komfort...

Blogg 28/5: Den mänskliga staden
...