7/7: Regeringen lägger lagförslag om obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel – oppositionen är med på noterna

På Gröna Bilisters Almedalsseminarium berättade trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith att regeringen kommer att lägga fram ett lagförslag om en obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel vid pumpen eller laddstationen. De närvarande oppositionspolitikerna från Kristdemokraterna, Centern och Vänsterpartiet tillkännagav att deras partier gärna röstar ja till ett sådant förslag.

Under parollen Jag Vill Veta har Gröna Bilister i flera år drivit på för att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pumpen eller laddstationen. Förra sommaren förklarade regeringen att de vill införa en sådan hållbarhetsdeklaration. Energimyndigheten fick i uppdrag att utreda hur deklarationen bör utformas. Deras rapport Miljöinformation om drivmedel presenterades i april. Gröna Bilister är i huvudsak positiva till utredningens förslag.

– Men vi förstår inte varför utredningen svävar på målet när det gäller var drivmedelsbolagen ska redovisa hållbarhetsinformationen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Den ska självklart finnas där vi gör vårt val, direkt vid pumpen eller laddstolpen. Alternativet är att bolagen endast redovisar drivmedlens klimatpåverkan, ursprungsländer och råvaror på sina hemsidor.

seminariet i Visby diskuterade Gröna Bilister detta och mycket annat med Karin Svensson Smith, ordförande i trafikutskottet (Mp), Lars-Axel Nordell, miljöpolitisk talesperson (Kd), Rickard Nordin, energipolitisk talesperson (C), samt Jens Holm, miljöpolitisk talesperson (V).

– Glädjande nog var alla politiker överens om att informationen måste ut på macken, fortsätter Per Östborn. De förde bland annat fram argumentet att bara de redan frälsta kommer att leta upp fakta på hemsidorna. Alla bilister måste få sig en tankeställare varje gång de tankar för att hållbarhetsdeklarationen ska få en styrande effekt.

Karin Svensson Smith (Mp) berättade att regeringen kommer att lägga fram ett lagförslag om en sådan hållbarhetsdeklaration vid pumpen eller laddstationen. Hon lade dock till att tveksamheter har dykt upp på regeringskansliet huruvida det är förenligt med EU-rätten att redovisa drivmedlens ursprungsländer på detta sätt. Därför är det möjligt att informationen på macken begränsas till klimatpåverkan och förnybar andel. Eventuellt kan råvarorna anges.

Jens Holm (V) invände att regeringen måste våga vara aktivistisk och utmana EU. Dess regelverk förbjuder sällan någonting uttryckligen. Det enda raka i tveksamma fall är att ta initiativet och genomföra det man tror på. Det värsta som kan hända är att hållbarhetsdeklarationen måste justeras i efterhand.

– Vi delar denna inställning helt och hållet, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. För att kunna nå 2030-målet och göra våra drivmedel hållbara duger det inte att fega. Visst kan EU slå bakut. Men om vi får gissa kommer övriga EU-länder snarare att låta sig inspireras om Sverige tar på sig ledartröjan. Då har vi snart en klimat- och ursprungsdeklaration på alla mackar i Europa.

Johanna Grant avslutade seminariet genom att fråga de deltagande politikerna om deras partier kommer att rösta ja i riksdagen till regeringens kommande lagförslag. Alla svarade ja. Lars-Axel Nordell (Kd) lade in brasklappen att förslaget måste vara bra. Det håller Gröna Bilister med om.


Johanna Grant (Gröna Bilister, längst till vänster) bad de politiker vars partier kommer att rösta ja i riksdagen till det kommande lagförslaget om obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel att hålla upp en grön spade. Vi fick positiva besked från Rickard Nordin (C), Lars-Axel Nordell (Kd), Karin Svensson Smith (Mp) och Jens Holm (V). Per Östborn (Gröna Bilister, längst till höger) ser nöjd ut.

För mer information kontakta

Per Östborn, drivmedelsansvarig, Gröna Bilister
Per.ostborn@gronabilister.se
073 819 6154

Relaterat material
Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......

Varför skenar priset på etanol E85?
Priset på etanol E85 motsvarar nu ett bensinpris på nästan 20 kronor litern. De som väljer E85 av klimatskäl offrar nästan 6 kro......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......