1/4: Chockbonus till elbilsköpare då regeringen tidigarelägger bonus-malus

Från och med idag gäller de nya regler för fordonsskatt, det s k Banus-Molus-systemet, som gör att elbilar får en rejäl skatterabatt som bekostas av höjda skatter på de bilar som ger stora utsläpp.

Skattereglerna har kommit till för att snabba på övergången till en fossilfri fordonsflotta, och har efterfrågats av så gott som alla riksdagspartier sedan flera år.

Enligt vad Gröna Bilister erfar vill regeringen ytterligare skynda på övergången. Därför har man redan nu öppnat ett Swish-konto dit alla elbilsägare kan vända sig för att snabbt få sin skatterabatt sänd till det egna bankkontot.

För den som har en ren elbil, dvs med bara en elmotor som drivkälla, väntar en rabatt på hela 45 000 kronor. Då skriver man helt enkelt "-45 000" som belopp och skickar iväg, så kommer pengarna inom några sekunder.

-Detta är ett utmärkt initiativ och helt i linje med principen att det ska vara lätt att göra rätt, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Nu saknar vi bara en pusselbit och det är själva Swish-numret. Enligt vår källa i regeringskansliet kommer det att offentliggöras först på måndag, och detta för att minska risken för överbelastning när banken är stängd.

För ytterligare information kontakta:

Johanna Grant, ordförande, Gröna Bilister
johanna.grant@gronabilister.se