30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska folket

Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel. Många tycker att detta är en viktig fråga.

I matbutiken kan vi se var torsken är fångad och var kaffet är producerat, men vid tankstationen är det sämre ställt med konsumentinformation om var ifrån bränslet kommer. Gröna Bilisters kampanj ”Jag Vill Veta” om klimat- och ursprungsmärkning vid pump har nu pågått i tre år och lett till att St1, som första drivmedelsbolag sätter en dekal på varje pump som uppmanar konsumenterna att ta del av ursprungsinformation om de drivmedel de säljer på sin hemsida.

- Idag importerar Sverige mycket olja från Ryssland och Nigeria med förödande konsekvenser för människor och miljö. Konsumentmakten ser vi som en stark drivkraft för att påskynda omställningen till förnybara drivmedel. Det kräver dock information och kunskap om skillnader mellan olika bränslen och hur de är producerade, vilket är komplexa frågor. En förenklad märkning är ett bra första steg för att öka kunskapen säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

I ett representativt urval har drygt 1 000 personer mellan 18 och 79 år från alla delar av landet tillfrågats om sina attityder till en klimat- och ursprungsmärkning. Resultatet visar att 4 av 10 anser att detta är en viktig eller mycket viktig fråga, långt fler än dem som tycker att frågan är oviktig. Därtill svarar 7 av 10 att de aktivt skulle välja bort drivmedel från vissa länder om tydlig information fanns. Samtidigt uppger nära hälften av de tillfrågade som har miljöbil att de tankar diesel och bensin.

- Det glädjande att se att både drivmedelsbolagen tar steg framåt, samt att undersökningen visar att många konsumenter värderar detta arbete. Nu gäller det att politiken hjälper till och att konsumenternas vilja övergår till praktisk handling säger Johanna Grant, ordförande Gröna bilister.

- På St1 brinner vi för utvecklingen mot förnybara bränslen och vill vara en ledande aktör i omställningen. Genom att ge information om våra drivmedels ursprung är vår avsikt att öka transparensen gentemot våra kunder samtidigt som det driver oss att bli bättre. Att få svart på vitt att många värderar detta som en viktigt fråga ger motivation att fortsätta säger Stefan Samuelsson, direktör på St1 Retail.

Rapporten kommer att presenteras och diskuteras närmare under Gröna Bilisters seminarium ”Tankar vid tanken- klimat och ursprungsmärkning vid pump” i Almedalen 6/7. Läs mer om evenemanget här.
Relaterat material
12/10: remissvar miljoinformation om drivmedel
Gröna Bilister har under parollen Jag Vill Veta i flera år drivit kampanj för att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

23/8: Nya siffror på våra drivmedels klimatpåverkan
I rapporten Drivmedel 2016 sammanställer Energimyndigheten de uppgifter om klimatpåverkan, ursprung och försäljningsvolymer som ......

7/7: Regeringen lägger lagförslag om obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel
På Gröna Bilisters Almedalsseminarium berättade trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith att regeringen kommer att lägga ......

Miljöinformation om drivmedel - några tankar
Gröna Bilisters styrelseledamot Per Östborn har läst den nya utredningen om hållbarhetsdeklaration av drivmedel. Han lyfter fram ......

19/5: Släpp konsumenterna loss vid macken!
Energimyndigheten har på regeringens uppdrag utrett hur vi konsumenter på bästa sätt ska informeras om drivmedlens klimatpåverka......