30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska folket

Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel. Många tycker att detta är en viktig fråga.

I matbutiken kan vi se var torsken är fångad och var kaffet är producerat, men vid tankstationen är det sämre ställt med konsumentinformation om var ifrån bränslet kommer. Gröna Bilisters kampanj ”Jag Vill Veta” om klimat- och ursprungsmärkning vid pump har nu pågått i tre år och lett till att St1, som första drivmedelsbolag sätter en dekal på varje pump som uppmanar konsumenterna att ta del av ursprungsinformation om de drivmedel de säljer på sin hemsida.

- Idag importerar Sverige mycket olja från Ryssland och Nigeria med förödande konsekvenser för människor och miljö. Konsumentmakten ser vi som en stark drivkraft för att påskynda omställningen till förnybara drivmedel. Det kräver dock information och kunskap om skillnader mellan olika bränslen och hur de är producerade, vilket är komplexa frågor. En förenklad märkning är ett bra första steg för att öka kunskapen säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

I ett representativt urval har drygt 1 000 personer mellan 18 och 79 år från alla delar av landet tillfrågats om sina attityder till en klimat- och ursprungsmärkning. Resultatet visar att 4 av 10 anser att detta är en viktig eller mycket viktig fråga, långt fler än dem som tycker att frågan är oviktig. Därtill svarar 7 av 10 att de aktivt skulle välja bort drivmedel från vissa länder om tydlig information fanns. Samtidigt uppger nära hälften av de tillfrågade som har miljöbil att de tankar diesel och bensin.

- Det glädjande att se att både drivmedelsbolagen tar steg framåt, samt att undersökningen visar att många konsumenter värderar detta arbete. Nu gäller det att politiken hjälper till och att konsumenternas vilja övergår till praktisk handling säger Johanna Grant, ordförande Gröna bilister.

- På St1 brinner vi för utvecklingen mot förnybara bränslen och vill vara en ledande aktör i omställningen. Genom att ge information om våra drivmedels ursprung är vår avsikt att öka transparensen gentemot våra kunder samtidigt som det driver oss att bli bättre. Att få svart på vitt att många värderar detta som en viktigt fråga ger motivation att fortsätta säger Stefan Samuelsson, direktör på St1 Retail.

Rapporten kommer att presenteras och diskuteras närmare under Gröna Bilisters seminarium ”Tankar vid tanken- klimat och ursprungsmärkning vid pump” i Almedalen 6/7. Läs mer om evenemanget här.
Relaterat material
Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

23/2: Remissvar strikt definition av restprodukt
På bara ett par år har PFAD seglat upp som den dominerande råvaran till förnybar diesel i Sverige. PFAD är en biprodukt vid palm......

12/9: Dags för konsumentmakt vid macken!
Äntligen! Regeringen vill införa krav på obligatorisk miljömärkning av drivmedel till fordon, något Gröna Bilister har drivit unde......

24/5: Miljöinformation om drivmedel - några tankar
Gröna Bilisters styrelseledamot Per Östborn har läst den nya utredningen om hållbarhetsdeklaration av drivmedel. Han lyfter fram ......

12/12: Gröna Bilister uppmanar regeringen: lyssna på ekonomipristagare Thaler
Energimyndigheten har på regeringens uppdrag tagit fram ett förslag på hur alla drivmedelsbolag ska ge information om sina drivmed......

12/10: remissvar miljoinformation om drivmedel
Gröna Bilister har under parollen Jag Vill Veta i flera år drivit kampanj för att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas......