30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska folket

Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel. Många tycker att detta är en viktig fråga.

I matbutiken kan vi se var torsken är fångad och var kaffet är producerat, men vid tankstationen är det sämre ställt med konsumentinformation om varifrån bränslet kommer. Gröna Bilisters kampanj Jag Vill Veta om klimat- och ursprungsmärkning vid pump har nu pågått i tre år, och har lett till att St1 som första drivmedelsbolag sätter en dekal på varje pump som uppmanar konsumenterna att ta del av ursprungsinformation på sin hemsida om de drivmedel de säljer.

- Idag importerar Sverige mycket olja från Ryssland och Nigeria med förödande konsekvenser för människor och miljö. Konsumentmakten ser vi som en stark drivkraft för att påskynda omställningen till hållbara, förnybara drivmedel. Det kräver dock information och kunskap om skillnader mellan olika bränslen och hur de är producerade, vilket är komplexa frågor. En förenklad märkning är ett bra första steg för att öka kunskapen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

I ett representativt urval har drygt 1 000 personer mellan 18 och 79 år från alla delar av landet tillfrågats om sina attityder till en klimat- och ursprungsmärkning. Resultatet visar att 4 av 10 anser att detta är en viktig eller mycket viktig fråga, långt fler än dem som tycker att frågan är oviktig. Därtill svarar 7 av 10 att de aktivt skulle välja bort drivmedel från vissa länder om tydlig information fanns. Samtidigt uppger nära hälften av de tillfrågade som har miljöbil att de tankar diesel och bensin.

- Det är glädjande att se att drivmedelsbolagen tar steg framåt, samt att undersökningen visar att många konsumenter värderar detta arbete. Nu gäller det att politiken hjälper till och att konsumenternas vilja övergår till praktisk handling, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna bilister.

- På St1 brinner vi för utvecklingen mot förnybara bränslen och vill vara en ledande aktör i omställningen. Genom att ge information om våra drivmedels ursprung är vår avsikt att öka transparensen gentemot våra kunder samtidigt som det driver oss att bli bättre. Att få svart på vitt att många värderar detta som en viktigt fråga ger motivation att fortsätta säger Stefan Samuelsson, direktör på St1 Retail.

Rapporten kommer att presenteras och diskuteras närmare under Gröna Bilisters seminarium ”Tankar vid tanken- klimat och ursprungsmärkning vid pump” i Almedalen 6/7. Läs mer om evenemanget här.

Läs mer
Resultaten vid en liknande opinionsundersökning år 2014
Relaterat material
Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......

Varför skenar priset på etanol E85?
Priset på etanol E85 motsvarar nu ett bensinpris på nästan 20 kronor litern. De som väljer E85 av klimatskäl offrar nästan 6 kro......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......