21/6: Riksdagen har röstat ja till miljödeklaration av drivmedel

Den 20 juni röstade riksdagen ja till regeringens proposition som öppnar dörren för en obligatorisk miljödeklaration av drivmedel. Gröna Bilister erfar att miljö- och energidepartementet förbereder en förordning som innebär att drivmedlens klimatpåverkan och ursprungsländer ska deklareras vid pump. Regeringen har dock inte tagit beslut om detta än.

Miljöminister Karolina Skogs anförande under riksdagsdebatten om klimatpolitik den 20 juni 2018. Bildkälla: Riksdagens webb-TV

Regeringens proposition innebär att drivmedelslagen ändras så att regering eller myndighet ges rätt att meddela föreskrift om att drivmedelsleverantörer är skyldiga att informera konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan och andra förhållanden som har betydelse för att bedöma deras miljöpåverkan.

Alla riksdagspartier utom centern röstade ja till denna proposition. Skälet till centerns reservation var att de ville ha en skarpare skrivning i drivmedelslagen. Enligt centerns följdmotion skulle det redan i drivmedelslagen göras klart att klimatpåverkan, råvaror och ursprungsländer ska deklareras vid pump. Vänsterpartiet lämnade in en liknande följdmotion, men valde att ändå stödja regeringens proposition.

– Gröna Bilister instämmer med centern och vänsterpartiet att formuleringen i drivmedelslagen som beslutades av riksdagen är alldeles för vag, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det avgörande är dock hur miljödeklarationen i slutändan kommer att se ut. 

Under riksdagsdebatten sade miljöminister Karolina Skog (Mp) att det är ”en väldigt viktig reform” att miljödeklarera drivmedel. Hon påpekade att vi kommer att bli först i världen med krav på sådan konsumentinformation. Oppositionen efterlyste dock besked från regeringen om vad denna konsumentinformation kommer att innehålla och var den ska ges.

Rickard Nordin (C) underströk vikten av att deklarera drivmedlens ursprungsländer. Han vill veta om drivmedlet kommer ”från Putin eller från Piteå”. Enligt Jens Holm (V) vore det ”fullkomligt bisarrt” om man blev tvungen att leta rätt på informationen på någon hemsida istället för att få den direkt vid pump.

Regeringen hade inga kristallklara besked att ge. Miljöminister Karolina Skog (Mp) har dock vid flera tillfällen under våren lovat miljödeklaration vid pump. Regeringen har däremot tvekat inför en obligatorisk ursprungsdeklaration med hänvisning till problem med EU-rätten. EU-kommissionen gav dock ett formellt klartecken till detta den 20 april. Enligt Gröna Bilisters uppgifter förbereder nu miljö- och energidepartementet en förordning som innebär att det blir klimat- och ursprungsdeklaration vid pump. Inget regeringsbeslut är dock taget ännu. 

– Gröna Bilister har kämpat för klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump i mer än fem års tid, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Vi är därför mycket glada att riksdagen nu gjort sådan konsumentinformation möjlig. Vi är också glada att regeringen förbereder en förordning som kommer att göra det lätt att välja rätt vid macken. Men än är vi inte i mål.  

Mer information
Gröna Bilisters kampanj Jag Vill Veta
Gröna Bilisters förslag på klimat- och ursprungsdeklaration vid pump
Den av riksdagen antagna propositionen Miljöinformation om drivmedel
Riksdagsdebatten om klimatpolitik den 20 juni 2018 där miljöinformation om drivmedel var en av punkterna

För ytterligare information kontakta
Per Östborn, drivmedelsansvarig, Gröna Bilister
per.ostborn@gronabilister.se, 073 819 61 54
Relaterat material
30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska
Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärknin......

För och emot miljödeklaration
I debatten om klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel på macken har Gröna Bilister varit den mest uttalade förespråkaren, m......

7/9: Alliansen splittrad om palmoljeprodukter i biodrivmedel
Den nuvarande regeringens plan att klassa om palmoljeprodukten PFAD så att den inte längre räknas som restprodukt fördröjdes av ......

Riksdagspartiernas inställning till palmoljeprodukter som råvara till drivmedel
Inför valet har Gröna Bilister frågat företrädare för alla åtta riksdagspartier hur de vill hantera palmolja och PFAD som råvaror ......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......