12/12: Gröna Bilister applåderar elbilar i Jönköping

Jönköpings kommun skaffar åtta elbilar till, efter goda erfarenheter från den första. Gröna Bilister applåderar bilbytet, som ger bättre luft och lägre buller  lokalt, och minskad klimatpåverkan globalt. Men kommunen bör också arbeta för minskad bilanvändning.

Jönköpings parkeringsvakter har kört elbil sen februari 2012, och är mycket nöjda med den – men parkeringsvakter som jobbar tvåskift behöver längre räckvidd och därför placeras bilen i annan kommunal verksamhet där körsträckan är kortare.

Kommunen har nu beställt ytterligare åtta elbilar. Den första används redan som servicebil hos maskinisten på Visingsö – där det inte finns vare sig biogas eller etanol, så bytet till eldrift är särskilt positivt. Fem elbilar ska användas av rehabiliteringsverksamheten för transporter av bl.a. rullstolar, en bil ska användas som servicebil på kommunens IS/IT-avdelning och en som servicebil påTeknisk service.

- Elbilen ger nollutsläpp i närmiljö, vilket är särskilt värdefullt i Jönköping som har problem med luftkvaliteten. Därför är vi mycket glada att Jönköping kraftigt utvidgar satsningen på eldrivna transportfordon, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Elfordonen är alla skåpbilen Renault Kangoo. Gröna Bilister ser elfordon som särskilt lämpliga för hantverkare och fastighetsskötare, eftersom de kör mycket i innerstaden och sällan kör särskilt långa sträckor åt gången. Gröna Bilister uppmanar kommunen att delvis använda någon av elbilarna som ”prova på-bil” för kommunens medarbetare.

- Många har fortfarande fördomar om elbilar, som man snabbt blir av med om man får testa en elbil över en eftermiddag eller en helg. Då upptäcker man hur pigg elbilen är hur trivsamt det är att köra utan avgaser och hur låga driftskostnaderna är. Den som en gång kört elbil vill inte gärna byta tillbaks, säger Mattias Goldmann.

Elbilarna ingår i Jönköpings arbete för att minska sin klimatpåverkan, där också lokaltproducerad biogas har en fortsatt viktig roll. ”De ska inte ställas mot varandra utan är viktiga komplement”, säger Mattias.

Gröna Bilister betonar att kommunens arbete med hållbara transporter också bör innebära att körsträckorna minskar.

- Det görs en massa onödiga bilresor, som kan ersättas med cykel, kollektivtrafik och gång – eller med ett telefonsamtal eller en videokonferens. Det är viktigt att elbilen inte drar ner på ambitionerna att minska körsträckorna, säger Mattias Goldmann.

 

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 0045 eller Martin Prieto Beaulieu 0702-132 055. Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......