27/4: Allt du velat veta om palmolja och förnybar diesel HVO

kan Gröna Bilister tyvärr inte berätta, för drivmedelsbolagen hemlighåller viss information. Men i en ny minirapport redovisas de fakta föreningen lyckats inhämta om ursprunget till vår HVO.

Foto: Wikimedia

Sedan början av 1970-talet ökar utvinningen av palmolja nästan exponentiellt. Sedan år 2005 har produktionsvolymen fördubblats. En allt större del av regnskogen i Sydostasien ersätts av oljepalmsplantager. Den ursprungliga naturen är på väg att försvinna.

Utifrån empiriska data kring expansionen av oljepalmsplantager till mark med högt kolinnehåll sedan år 2008 bedömer EU-kommissionen att biodrivmedel gjorda av palmolja idag har högre klimatpåverkan än fossil diesel.

Palmoljeprodukter används som råvara till förnybar diesel av typen HVO. De kan även användas till biodiesel av typen FAME, men den FAME som säljs i Sverige tillverkas uteslutande av rapsolja.

Gröna Bilister har uppmanat alla företag som producerar HVO för den svenska marknaden att offentliggöra fördelningen av råvaror och dessa råvarors ursprungsländer. I en ny minirapport sammanställer Gröna Bilister den information som föreningen fått tillgång till.

Den största delen av den HVO som säljs i Sverige tillverkas av Neste. År 2019 utgjorde palmolja 21 procent av deras råvarubas. De vill inte säga hur stor andel som utgjordes av PFAD (Palm Fatty Acid Distillate), som är en biprodukt vid raffinering av palmolja. Neste uppger dock att de använde mer slaktavfall och använd matolja än PFAD. De ger ingen information om ursprungsländerna.

Preem använde ingen palmolja eller PFAD i sin egen produktion av HVO. Men den egna tillverkningen täcker inte efterfrågan, och de köper därför HVO av Neste och säljer den vidare. I Preems globala försäljning stod PFAD från Indonesien för 10 procent av råvarubasen. De sålde ingen HVO baserad på palmolja.

St1 planerar att börja producera HVO år 2022. Råvarubasen är ännu inte bestämd. De talar om tallolja och använd matolja, men även om palmolja från Colombia.

Det finns inga lagar och regler som kan sätta stopp för HVO tillverkad av palmoljeprodukter. Formellt sett räknas sådan HVO som hållbar, trots de stora risker den för med sig. Palmoljeprodukter är relativt billiga och finns att tillgå i stora mängder. Det gör det svårt för mer hållbara men dyrare råvaror att slå sig in på marknaden, t.ex. restprodukter från skogsbruk och massaindustri.

– Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Därför är det viktigt att samla information. Därför måste privatpersoner och upphandlare efterfråga eller kräva HVO fri från palmoljeprodukter.

Redan nu i maj skulle svenska folket fått vägledning genom obligatorisk klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump. Men regeringen valde nyligen att skjuta upp införandet till oktober 2021. Därför måste vi nu på egen hand ställa drivmedelsbolagen till svars, och de måste bli transparenta på frivillig basis.

– Det kan finnas HVO-producenter som tror på hållbarheten i sina val av palmoljeprodukter som råvara, och som kan argumentera väl för detta, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Men ett företag som är stolt över sin produkt berättar med glädje allt om den. Dra öronen åt er om ni märker att vissa saker döljs.


Läs mer

Gröna Bilisters nya minirapport Vad vet vi om vår förnybara diesel HVO?


För ytterligare information, kontakta

Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister, per.ostborn@gronabilister.se, 073 819 61 54

Relaterat material
30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

24/2: Regler för miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag
Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklaratione......

Remissvar: reduktionsplikten 2.0
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. Vi applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......