16/5: Gröna Bilister kritiserar Uppsalas Bilmässa: Var är miljötankarna?

Lördag den 17 maj hålls Uppsalas första bilmässa på 20 år. Men Gröna Bilister är starkt kritiska – miljöfrågorna lyser med sin frånvaro. Uppsala kommun medverkar, men fokuserar enbart på bilbarnstolar och varudeklarationer.

Uppsalas Bilmässa lockar med sångaren Ola, en riktig formel ett-bil, en magiker och chansen att trixa med en fotboll – men inte med en enda programpunkt som berör behovet att ställa om bilismen i grön, hållbar riktning. Gröna Bilister är starkt kritiska mot Motorbranschens Riksförbund, som står bakom arrangemanget.

- Hur är det ens möjligt att idag anordna en stor bilmässa utan att alls ha med miljöfrågorna? Har de inte alls följt med i samhällsdebatten, har de inte besökt en enda annan motormässa eller sett ett enda tv-program de senaste åren?, undrar Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Uppsala kommun har en omfattande medverkan men har inte alls med miljöfrågorna.

Uppsalas Trafiksäkerhetsråd fokuserar enbart på frågor om bilbarnstolar, trots att trafiksäkerhet och miljö hänger ihop. Konsument Uppsala, helägt av kommunen, fokuserar enbart på varudeklarerade bilar och råd vid reklamationer, trots att det står väldigt klart att konsumenterna efterfrågar opartisk miljöinformation.

På bilmässan kommer det att finnas miljöbilar, av det enkla skälet att de idag står för en tredjedel av nybilsförsäljningen. Men Gröna Bilister menar att det inte längre räcker att enbart låta bilförsäljarna visa upp sina miljöbilar. Stockholms Bilsalong hade miljötema, Malmö bilsalong för en månad sedan hade miljödag och stor miljödebatt, Göteborgs stad medverkade till att anordna en särskild miljöbilsmässa i mitten av april och nästa januari intas Kista av Miljöbil09.

- Uppsala är landets största kommun utan miljöbilsförmåner, en av få stora kommuner som inte systematiskt stimulerar miljöbilar när man köper transporttjänster och den kommun med egen biogastillverkning som gör absolut minst för att privatbilister ska byta till detta miljövänliga bränsle. Till denna dystra lista får nu läggas till att kommunen medverkar till att bilmässan på lördag är helt blind för de miljö- och klimatutmaningar som resten av samhället tar på så stort allvar. Det är en stor besvikelse, säger Mattias Goldmann.

Men Gröna Bilister menar att det fortsatt går att reparera åtminstone delar av skadan.

- Sätt snabbt samman ett par bra miniseminarier om miljöbilar och biobränslen, ha med informatörer från kommunen som berättar om möjligheterna att byta till biogas och etanol och klimatkompensera evenemanget inklusive alla deltagares resor till och från mässan. Gör Motorbranschens Riksförbund det, så visar de åtminstone att de förstår miljökritiken.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......