20/10: 10% miljöbilar ­ bensinbilen fasas ut rekordsnabbt

Snart vill ingen längre ha en gammaldags bensin- eller dieselbil! Tio procent miljöbilar är en triumf för miljön, framtidstron och vägran att rulla på i gamla hjulspår ­ och det är bara början. Utfasningen av bensinbilen sätter nya rekord varje månad, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz med anledning av att miljöbilarna i september för första gången stod för mer än tio procent av nybilsförsäljningen.

Under september såldes 2 402 miljöbilar. Saab 9-5 BioPower är månadens listetta, med 1 326 sålda bilar och Ford Focus Flexifuel tvåa med 603 bilar. I båda fallen säljer miljöversionen klart bättre än de varianter som endast kan köras på bensin. Saabs etanolbil är ny, medan Focus etanol mer än fördubblat sin försäljning jämfört med motsvarande period i fjol. Mest sålda hybridbil är Toyota Prius, med 153 bilar, 122 procent mer än samma period i fjol. Mest sålda gasbil är Volvo V70 Bi-Fuel med 146 bilar, en ökning på 68 procent. Samtliga siffror kommer från BilSweden.

Den som kör en miljöbil minskar sina klimatpåverkande utsläpp med upp till 90 procent samtidigt som bränslekostnaden minskar med upp till en femma per mil. Flera av miljöbilarna kostar inte extra i inköp, samtidigt som man får gratis parkering i en rad kommuner, slipper Stockholms kommande trängselavgifter, får reducerat förmånsvärde och kommer att få lägre fordonsskatt. Skälen att inte välja en miljöbil tryter väldigt snabbt, säger Jakob Lagercrantz.

Som en service till konsumenter som vill byta till miljöbil, rankar Gröna Bilister årligen landets bilar ur miljösynpunkt. Årets totalvinnare är Fiat Punto Bipower, med Ford Focus Flexifuel som ”Marknadens val” och Saab 9-5 Biopower som ”Årets nykomling”.

Gröna Bilisters granskning visar att närmare 100 av landets kommuner inte har en enda miljöbil, vilket rimmar illa med de stolta miljöambitioner som många kommuner har men också är ett slöseri med skattemedel.

För varje mil en kommun kör på bensin istället för etanol eller biogas, slösas i runda tal två kronor bort som hade kunnat göra nytta i skolan, vården eller miljöarbetet. Att inte byta till miljöbilar är dåligt för miljön och bristande respekt mot skattebetalarna, säger Gröna Bilisters kommungranskare Mattias Goldmann.


För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters ordförande Jakob
Lagercrantz, 0708-173 808 eller presskontakt Mattias Goldmann, 070-309 00
45.

 

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......