26/4: Stockholm på god väg stoppa stadsjeepen

Fantastiskt att Stockholm stad tar detta initiativ! Av omsorg för folk som arbetar och lever i staden stoppas några av de hälso- och miljöfarligaste fordonen. Det öppnar för fler initiativ som gör staden trevligare att leva och vara i. Det säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister, med anledning av att Stockholms Gatu- och Fastighetsnämnd i dag beslutat att avändandet av stadsjeepar bör begränsas i staden.

Gatu- och fastighetsnämnden beslutade idag att stadens tjänstemän ska utforma en definition på stadsjeepar och återkomma med förslag till hur inte om ­ stadsjeeparna ska begränsas i innerstaden. Nämnden uttalade också att ”stadsjeepar är inte gjorda för stadstrafik och dess användande bör därför begränsas.”

Antalet stadsjeepar i trafiken har ökat tydligt de senaste åren. Hela den svenska bilparken har blivit tyngre, med negativa effekter för bränsleförbrukning och miljön. 1993 vägde var femte nyregistrerade bil över 1500 kilo, förra året varannan. Stockholms initiativ är ett viktigt steg för att vända denna utveckling, säger Jakob Lagercrantz.
 
Tunga fordon och högbyggda stadsjeepar i synnerlighet är farligare för andra bilister och trafikanter i en krocksituation. För majoriteten av bilisterna blir trafiken farligare på grund av stadsjeeparna. De bidrar också till att bilköpare allt mer accepterar tunga och törstiga fordon som normala och ett sätt att färdas säkert. Denna ”upptrappningseffekt” i trafiken måste hejdas.
 
Gröna Bilister har inget emot användningen av jeepar och liknande fordon där deras speciella egenskaper verkligen behövs. Organisationen är däremot kritisk till att sådana fordon används som vanliga personbilar.
 
Jakob Lagercrantz valdes till ordförande för Gröna Bilister vid lördagens årsmöte. Under åren 1985-95 var han projektledare, styrelse­ordförande och VD för Greenpeace Sverige och är nu miljökonsult för Equest AB.


För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz, 070-817 38 08. Presskontakt Mattias Goldmann nås på 070-309 00 45.

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......