31/8: Gröna Bilister uppmanar Växjö: Tänk om och inför en lokal miljöbilspremie!

Växjös politiska majoritet utlovade i fjol att införa en kommunal miljöbilspremie men ångrade sig i juni. Sedan halvårsskiftet har bl.a. Helsingborg, Kristianstad, Västerås och Östersund infört en lokal miljöbilspremie och Gröna Bilister uppmanar Växjö att ta efter.

– Växjös politiska ledning påstår att en premie inte påverkar köpbeteendet. Det är uppåt väggarna fel – miljöbilspremien har varit helt central i den rekordsnabba miljöbilsomställning som skett i Sverige det senaste året. Det är också därför som bland annat Helsingborg, Västerås och Östersund den första juli införde en lokal miljöbilspremie för privatpersoner. De kommunerna har rätt, och Växjö fel, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Gröna Bilister uppmanar Växjö kommun att skyndsamt tänka om och ger fem förslag för en lokal miljöbilspremie:

1. Utgå från faktisk klimatnytta. Den nationella miljöbilspremien var 10 000 kronor för alla miljöbilar, vilket är orättvist mot biogas- och elbilar med mycket låg klimatpåverkan. Premien bör vara större ju större klimatnytta man gör, vilket kan ske utan större totalkostnad för kommunen.

2. Omfatta alla. Den nationella miljöbilspremien gällde endast privatpersoner, trots att exempelvis taxi har mångdubbelt högre körsträcka per år och alltså gör större klimatnytta när de byter till miljöbilar. Växjös premie bör omfatta alla bilar.

3. Kräv rätt tankning. Den nationella miljöbilspremien utgick till etanol- och gasbilister även om de tankar 100 % bensin. Begär att man tankar minst 70 % "rätt", och kolla upp med stickprov.

4. Ge pengarna direkt. Den nationella miljöbilspremien betalades ut efter sex månader, vilket är ett onödigt hinder för en snabb omställning. Den som kan visa att hon/han köpt miljöbil, bör få ersättning direkt.

5. Inkludera konvertering. Den nationella miljöbilspremien omfattade bara nya bilar, trots att den som konverterar en befintlig bensinbil till etanol- eller gasdrift gör minst lika stor nytta. Det kan ske t.ex. hos Växjöföretaget BSR.

Gröna Bilister har granskat över hundra kommuner ur miljöbilsperspektiv, och utsåg 2007 Växjö till "Miljöbilsbästa kommun", tillsammans med bl.a. Östersund och Göteborg. Växjö är dock inte längre värdig titeln, efter att andra kommuner avancerat.

- En ledande miljöbilskommun gör inte bara allt efter regelboken, utan överraskar oss med nydanande initiativ. Så trodde vi skulle ske med Växjös planerade lokala miljöbilspremie, och vi uppmanar kommunen att återgå till de ursprungliga planerna, säger Cecilia Carlqvist.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister. Tfn: 070-271 35 17

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......