21/5: Vi berömmer Västerås Elbilsutmaning – och ställer krav

Västerås Elbilsutmaningen samverkar om elfordon och laddstationer, med en förstudie om elbilsinfrastrukturen i Västerås och ett framgångsrikt stormöte för att utröna intresset för elbilar. Våren 2010 levererades de första elbilarna till Västerås stad, Mälarenergi och ABB. Gröna Bilister är positiva – men ställer också krav.

Elbilsutmaningen är det första konkreta projektet i Västerås Klimatutmaning. Huvudsyftet är att sprida information och kunskap, och samordna kontaktytor för fordon och infrastruktur. Det gäller bl.a. uppbyggnad av laddstationer, anpassning av elnät och vägar. Dessutom samverkar aktörerna inom projektet för att underlätta, påverka och anpassa framtidens samhällsbyggnad i Västeråsområdet utifrån elbilen som fortskaffningsmedel. Gröna Bilister berömmer initiativet.

– Elbilen ger nollutsläpp i närmiljö och ger oss en tystare gatumiljö där det går att samtala utan att skrika. Men för att elbilen ska slå igenom krävs samarbeten som Elbilsutmaningen, och vi uppmanar Västerås näringsliv att ansluta sig, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Organisationen betonar att huvudarbetet med elbilar inte handlar om att sätta upp laddstolpar, och är glada att Elbilsutmaningen valt ett bredare anslag.

– Det är väldigt populärt att sätta upp laddstolpar just nu, det kostar inte mycket och ger bra bilder i tidningen. Men elbilens fördel är just att den inte behöver en särskild infrastruktur, utan kan laddas från ett vanligt hushållsuttag i hemmet eller genom motorvärmaruttaget. Så vill också de flesta ladda sin bil, behovet av laddstolpar på stan är nog större ur pr- än ur brukarperspektiv, säger Cecilia Carlqvist.

Organisationen varnar också för att det både på marknaden generellt och bland de bilar Västerås och Elbilsutmaningen visat upp finns fordon som inte krocktestats offentligt, och uppmanar alla aktörer att enbart välja elbilar som är fullt ut lika säkra som andra typer av fordon. De poängterar också vikten av att elbilar och laddhybrider går på förnybar el, och slår fast att det måste innebära ny grön el specifikt för detta.

Gröna Bilister påpekar också att elen för elbilar kan få vara gratis till en början, men att det sedan är viktigt att ta betalt för detta på samma sätt som för andra drivmedel för bilar.

– Elbilen är underbar eftersom den inte har några utsläpp i närmiljö. Men det är problematiskt att den rörliga milkostnaden är så låg att det kommer att upplevas som billigare att ta elbilen än att åka buss eller tåg. Det förvärras om elbolaget bjuder på elen, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på http://www.gronabilister.se/kommunranking-2010
Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......