Nyheter

  Nyheter i RSS format
21/9: Stora skillnader i lokala resemönster
Under trafikantveckan får bilisterna på Stora Gråbrödersgatan i Lund maka på sig när Lexis pappershandel och Lek & Sak ordnar ...
 
 
 
Kontraproduktiv debatt om elbilar
Per Ribbing är doktorand i förnyelsebar elproduktion. (Foto: Uppsala universitet) Innan vi kommer till den vetenskap ...
 
 
 
7/9: Alliansen splittrad om palmoljeprodukter i biodrivmedel
Bildkälla: Wikimedia Commons Användningen av palmoljeprodukter (PFAD och palmolja) som råvaror till biodrivmedel har ök...
 
 
 
9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Gröna Bilisters idéskisser till hur en miljödeklaration av drivmedel kan utformas. Energimyndigheten får uppdraget av re...
 
 
 
Nollzonskunderna i Stockholm efterfrågar 2000 eltaxibilar
SEDAN STARTEN AV Nollzon 2015 har antalet elbilar i taxibranschen ökat. I Stockholm har vi gått från ett fåtal eltaxibil...
 
 
 
18/7: Alla förnybara drivmedel behövs – men inga fossilbilar
Miljökraven vid myndigheternas upphandling av fordon styr i praktiken även upphandlingen i den kommunala och den privata sek...
 
 
 

14/8: Olofströms lokala miljöbilspremie får beröm av Gröna Bilister – och konkreta förslag

Olofströms kommun står för 30 % av merkostnaden för privatpersoner som köper en ny gas- eller etanolbil. Också den som redan köpt miljöbilen kan få stöd. Utmärkt, tycker Gröna Bilister som poängterar kommunernas betydelse i miljöbilsomställningen och ger Olofström tre rekommendationer.

Den nationella miljöbilspremien har varit en stor framgång, och har en viktig del i att Sverige nu har den högsta miljöbilsandelen i nybilsförsäljningen och den snabbast minskande klimatpåverkan från nya bilar. Trots det avskaffades den vid halvårsskiftet, ett halvår tidigare än riksdagen beslutade. Det innebär dock att Olofströms kommun kan återinföra sitt miljöbilsbidrag på 30 procent av merkostnaden. Stödet gäller främst gasbilar eftersom det är där merkostnaden jämfört med motsvarande bensinbil är störst.

– Olofström har förstått att en snabb omställning till grönare bilism behöver tydlig, uthållig och förutsägbar stimulans. Vi förutser en kraftigt ökad gasbilsförsäljning i Olofström, vilket är särskilt glädjande eftersom biogasen är det miljö- och hälsobästa bränslet på marknaden, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Gröna Bilister är också positiva till att kommunen godkänner också redan inköpta miljöbilar, i motsats till många andra kommuner som kräver att bilen ska köpas från och med nu.

Organisationen ger kommunen tre förslag för den lokala miljöbilspremien:

1. Ställ tankkrav. Den som får premien bör förbinda sig att till minst 70 procent tanka sin bil med gas eller etanol, och alltså inte bensin. Sådana krav ställer bl.a. Kristianstad för sin lokala premie.

2. Inkludera konvertering. Den nationella miljöbilspremien omfattade bara nya bilar, trots att den som konverterar en befintlig bensinbil till etanol- eller gasdrift gör minst lika stor nytta. Konvertering till biogas och etanol bör också ersättas.

3. Inkludera begagnat. Samma bil har lägre total klimatpåverkan om den köps begagnad än om den köps ny. Därför bör stöd också utgå till den som väljer en begagnad etanol- eller gasbil.

- En ledande miljöbilskommun gör inte bara allt efter regelboken, utan överraskar oss med nydanande initiativ. Det gör Olofström med sin lokala miljöbilspremie, som vi önskar att andra kommuner tar efter, säger Cecilia Carlqvist.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Carlqvist, vd för Gröna Bilister
Tfn: 070-271 35 17
E-post: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

 

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier