Nyheter

  Nyheter i RSS format
3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Ett av Kraftringens tankställen för biogas. Bild: Kraftringen Från den 1 oktober 2021 måste alla leverantörer miljödeklarer...
 
 
 
Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?
Den 16 juni 2020 publicerade Transport & Environment (T&E) rapporten Compressed natural gas vehicles are not a clean solut...
 
 
 
4/6: Ny ordförande för Gröna Bilister
På Gröna Bilisters årsmöte den 28 maj 2020 valdes flera nya ledamöter in i föreningens styrelse. En av dem är Marie Pel...
 
 
 
25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Den grafiska utformningen av miljödeklarationen är i huvudsak väl genomtänkt. Dess placering på pump och laddstation...
 
 
 
27/4: Allt du velat veta om palmolja och förnybar diesel HVO
Foto: Wikimedia Sedan början av 1970-talet ökar utvinningen av palmolja nästan exponentiellt. Sedan år 2005 har produktionsv...
 
 
 
3/4: Regeringen vacklar kring klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel
Ändringen av drivmedelslagen som möjliggör hållbarhetsdeklarationen av drivmedel antogs av riksdagen redan den 20 juni 2018...
 
 
 

14/8: Olofströms lokala miljöbilspremie får beröm av Gröna Bilister – och konkreta förslag

Olofströms kommun står för 30 % av merkostnaden för privatpersoner som köper en ny gas- eller etanolbil. Också den som redan köpt miljöbilen kan få stöd. Utmärkt, tycker Gröna Bilister som poängterar kommunernas betydelse i miljöbilsomställningen och ger Olofström tre rekommendationer.

Den nationella miljöbilspremien har varit en stor framgång, och har en viktig del i att Sverige nu har den högsta miljöbilsandelen i nybilsförsäljningen och den snabbast minskande klimatpåverkan från nya bilar. Trots det avskaffades den vid halvårsskiftet, ett halvår tidigare än riksdagen beslutade. Det innebär dock att Olofströms kommun kan återinföra sitt miljöbilsbidrag på 30 procent av merkostnaden. Stödet gäller främst gasbilar eftersom det är där merkostnaden jämfört med motsvarande bensinbil är störst.

– Olofström har förstått att en snabb omställning till grönare bilism behöver tydlig, uthållig och förutsägbar stimulans. Vi förutser en kraftigt ökad gasbilsförsäljning i Olofström, vilket är särskilt glädjande eftersom biogasen är det miljö- och hälsobästa bränslet på marknaden, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Gröna Bilister är också positiva till att kommunen godkänner också redan inköpta miljöbilar, i motsats till många andra kommuner som kräver att bilen ska köpas från och med nu.

Organisationen ger kommunen tre förslag för den lokala miljöbilspremien:

1. Ställ tankkrav. Den som får premien bör förbinda sig att till minst 70 procent tanka sin bil med gas eller etanol, och alltså inte bensin. Sådana krav ställer bl.a. Kristianstad för sin lokala premie.

2. Inkludera konvertering. Den nationella miljöbilspremien omfattade bara nya bilar, trots att den som konverterar en befintlig bensinbil till etanol- eller gasdrift gör minst lika stor nytta. Konvertering till biogas och etanol bör också ersättas.

3. Inkludera begagnat. Samma bil har lägre total klimatpåverkan om den köps begagnad än om den köps ny. Därför bör stöd också utgå till den som väljer en begagnad etanol- eller gasbil.

- En ledande miljöbilskommun gör inte bara allt efter regelboken, utan överraskar oss med nydanande initiativ. Det gör Olofström med sin lokala miljöbilspremie, som vi önskar att andra kommuner tar efter, säger Cecilia Carlqvist.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Carlqvist, vd för Gröna Bilister
Tfn: 070-271 35 17
E-post: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

 

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier