26/3: Ryck inte undan mattan för miljöbilarna, Västervik!

Västerviks gratisparkering för miljöbilar kan skrotas från 1 juli . Det vore mycket olyckligt, anger Gröna Bilister som slår fast att miljöbilsförmåner successivt ska avskaffas – men inte nu.

Västerviks kommun planerar att inte längre stimulera omställningen till miljöbilar med gratis parkering från 1 juli i år. Grön Bilister är kritiska till förslaget.

– Efter att regeringen skrotat miljöbilspremien, har miljöbilsförsäljningen stagnerat, och kommunernas roll blivit mycket viktigare. Därför är det helt fel tillfälle att slopa lokal stimulans – men givetvis ska de inte vara för evigt. När de nationella styrmedlen är rätt, kan Västervik avskaffa sin förmån, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister uppmanar Västervik kommun att behålla parkeringsförmånen för miljöbilar, men att skärpa kraven på de som åtnjuter förmånen.

– Det är rimligt att kräva att miljöbilarna tankas rätt och använder dubbfria vinterdäck. Sådana krav ställer bl.a. Göteborg och Karlstad, och det vore rimligt att också Västervik inför dem, säger Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister avvisar kommunens påstående att det skulle vara olagligt att gynna miljöbilar med parkeringsförmåner.

– Frågan har prövats i både Faluns och Södertäljes tingsrätt och båda kom fram till att kommunerna får gynna miljöbilar med parkeringsförmåner. Dessutom har vi numera en tydlig statlig definition att använda oss av, så det finns inga skäl till oro, säger Jakob Lagercrantz.

Inte heller stämmer kommunens påstående att snart sagt alla nya bilar är miljöbilar.

– Var tredje ny bil som säljs är en miljöbil. Sedan miljöbilspremien avskaffades har miljöbilsförsäljningen stagnerat och om de lokala förmånerna avskaffas är risken stor att andelen fulbilar ökar, säger Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister uppmanar också regeringen att skärpa miljöbilsdefinitionen, vilket skulle skynda på omställningen till hållbar bilism och minska kommunernas kostnad för miljöbilsförmåner. Organisationen föreslår att fossilbränsledrivna bilar ska få släppa ut max 100 gram fossil koldioxid per kilometer och bilar som framförs på förnybara drivmedel max 60 gram fossil koldioxid per kilometer.

- För att en sådan skärpning ska fungera som morot, är det viktigt att det finns förmåner såsom gratis parkering i kommunerna. Vi hoppas att Västervik gör gemensam sak med oss i arbetet för skärpta definitioner, och att de inte skrotar sin lokala morot för hållbar bilism, säger Jakob Lagercrantz. 
Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......