Nyheter

  Nyheter i RSS format
Nollzonskunderna i Stockholm efterfrågar 2000 eltaxibilar
Foto: Martin Prieto Beaulieu SEDAN STARTEN AV Nollzon 2015 har antalet elbilar i taxibranschen ökat. I Stockholm har ...
 
 
 
18/7: Alla förnybara drivmedel behövs – men inga fossilbilar
Miljökraven vid myndigheternas upphandling av fordon styr i praktiken även upphandlingen i den kommunala och den privata sek...
 
 
 
Sluta kranka – dags att ladda för framtiden!
Gordon Strömfelt, Styrelseledamot i Gröna Bilister och specialist inom elbilar och laddinfrastruktur. Gordon har pendlat med...
 
 
 
Principen som alla älskar – i princip
Foto: StockSnap I DET FÖRSTA steget funderar man på om trafikproblemet går att lösa genom att behovet av trafik helt ...
 
 
 
4/7: Sveriges myndigheter skapar förvirring kring elens klimatpåverkan 
Move Abouts solbilspool i Helsingborg. Foto: Move About Gröna Bilister har lämnat in remissvar på Energimyndighetens Allmän...
 
 
 
Politikerna rör om i bränslegrytan – Hur kommer soppan att smaka?
Den 1 juli sjösätts det så kallade bränslebytet. Det har två delar: reduktionsplikt och skattebefrielse för vissa förnyb...
 
 
 

10/3: Biodrivmedlens överlägsenhet fastslagen

Nya utsläppsvärden från Concawe: Biodrivmedlens överlägsenhet fastslagen Den som tankar etanol, biodiesel eller biogas gör en stor och ökande klimatnytta, medan bensin och diesel har värre klimatpåverkan än vad man tidigare bedömt. Det framgår av Concawes nya siffror som presenteras i dag och ligger till grund bl.a. för EU:s biobränslepolitik.

Well-to-wheel ger bensin 87.6 gram CO2/MJ, diesel 89.2 gram CO2/MJ, upp från tidigare 86 respektive 87.5 gram per megajoule. Förändringen beror främst på att man nu räknar in fler nationella oljebolags produktion, som är klimatmässigt sämre än de större bolag som tidigare låg till grund för granskningen, samt förfinade räkneverktyg.

- Concawes nya siffror stärker vår övertygelse om att ett storskaligt och snabbt byte till klimatbättre, förnybara drivmedel är en central del i omställningen av transportsektorn. Det är väldigt viktig information i den stundtals ganska förvirrade biobränsledebatten, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister, på plats vid Concawes presentation.

Etanol från sockerrör, som är grunden för den E85 som tankas i Sverige, minskar klimatpåverkan med drygt 70 procent, knappt 85 procent om användningen av restprodukten bagass tas med i beräkningarna. Den fossila energianvändningen anges minska med cirka 85 respektive 95 procent. Etanol från vete, som dominerar låginblandningen i bensin, beräknas ge en klimatnytta på mellan 30 och 80 procent. Alla siffror är jämfört med bensin och alla är well-to-wheel, "från Saudi till Audi" som sades vid presentationen.

Biodiesel från RME, som i nuläget dominerar användningen i Sverige, anges ha en klimatnytta på mellan 50 och 80 procent. Biogas, av Gröna Bilister utnämnt till Bästa Bränsle, anges minska klimatpåverkan med ca 75-100 procent om det görs av hushållsavfall, och upp till 200 procent om det görs på stallgödsel.

- Concawe presenterar inte några exempel på när biobränslen faktiskt kan vara sämre ur klimatsynpunkt än fossil bensin och diesel, vilket pekar på att de är extrema undantag. EU godkänner numera bara biodrivmedel med minst 35 procents klimatnytta jämfört med det fossila alternativet, så inom EU är dörren helt stängd för sådana drivmedel, säger Mattias.

Concawe har också beräknat den framtida tillgången och slår fast att "Etanol finns troligen i tillräckliga volymer för att klara EU:s efterfrågan, givet den minskande efterfrågan på bensin och tillgången till importerad etanol." För biodiesel av FAME-typ anges tillgången vara osäker, ingen bedömning av tillgången på biogas presenterades.

- Dagens oljeberoende ska inte ersättas av ett lika stort biodrivmedelsberoende. Bytet till biobränslen måste kombineras med effektivare fordon och elektrifiering, och med att vi blir bättre på att ställa bilen, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister tar för givet att regeringen tar fasta på de nya siffrorna från Concawe i sin bedömning av förmåner och stimulans till omställningen av fordonssektorn. I nuläget domineras miljöbilsmarknaden av diesel – det bränsle med högst klimatpåverkan enligt Concawe.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier