Nyheter

  Nyheter i RSS format
3/4: Regeringen vacklar kring klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel
Ändringen av drivmedelslagen som möjliggör hållbarhetsdeklarationen av drivmedel antogs av riksdagen redan den 20 juni 2018...
 
 
 
Mobilitet & Beteende 2020: Filmer och presentationer
Konferensprogram: se här Konferensens hemsida: se här Inledning och bakgrundsbilder: se här 16 mars - P...
 
 
 
16/3: Omställning från fysisk till digital konferens på en och en halv arbetsdag - gott exempel på samverkan i virustider
Den 16-17 mars var Gröna Bilisters konferens Mobilitet & Beteende 2020 planerad att genomföras i Jönköping. Tack vare me...
 
 
 
Mobilitet & Beteende 2020 blir digital konferens
Gröna Bilister har haft många avanmälningar och frågor utifrån oro kring eventuell smittorisk m.m. Både ...
 
 
 
Susanna Elfors talar på Mobilitet & Beteende 2020 
Hur skulle du beskriva den tydliga beteendeförändring vi nu ser när allt fler väljer tåget när de ska resa? Va...
 
 
 
Riktlinjer med anledning av coronaviruset 
Som arrangör vill Gröna Bilister att alla ska känna sig trygga att medverka på vårt event och veta att vi följer de riktlinjer s...
 
 
 

10/3: Biodrivmedlens överlägsenhet fastslagen

Nya utsläppsvärden från Concawe: Biodrivmedlens överlägsenhet fastslagen Den som tankar etanol, biodiesel eller biogas gör en stor och ökande klimatnytta, medan bensin och diesel har värre klimatpåverkan än vad man tidigare bedömt. Det framgår av Concawes nya siffror som presenteras i dag och ligger till grund bl.a. för EU:s biobränslepolitik.

Well-to-wheel ger bensin 87.6 gram CO2/MJ, diesel 89.2 gram CO2/MJ, upp från tidigare 86 respektive 87.5 gram per megajoule. Förändringen beror främst på att man nu räknar in fler nationella oljebolags produktion, som är klimatmässigt sämre än de större bolag som tidigare låg till grund för granskningen, samt förfinade räkneverktyg.

- Concawes nya siffror stärker vår övertygelse om att ett storskaligt och snabbt byte till klimatbättre, förnybara drivmedel är en central del i omställningen av transportsektorn. Det är väldigt viktig information i den stundtals ganska förvirrade biobränsledebatten, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister, på plats vid Concawes presentation.

Etanol från sockerrör, som är grunden för den E85 som tankas i Sverige, minskar klimatpåverkan med drygt 70 procent, knappt 85 procent om användningen av restprodukten bagass tas med i beräkningarna. Den fossila energianvändningen anges minska med cirka 85 respektive 95 procent. Etanol från vete, som dominerar låginblandningen i bensin, beräknas ge en klimatnytta på mellan 30 och 80 procent. Alla siffror är jämfört med bensin och alla är well-to-wheel, "från Saudi till Audi" som sades vid presentationen.

Biodiesel från RME, som i nuläget dominerar användningen i Sverige, anges ha en klimatnytta på mellan 50 och 80 procent. Biogas, av Gröna Bilister utnämnt till Bästa Bränsle, anges minska klimatpåverkan med ca 75-100 procent om det görs av hushållsavfall, och upp till 200 procent om det görs på stallgödsel.

- Concawe presenterar inte några exempel på när biobränslen faktiskt kan vara sämre ur klimatsynpunkt än fossil bensin och diesel, vilket pekar på att de är extrema undantag. EU godkänner numera bara biodrivmedel med minst 35 procents klimatnytta jämfört med det fossila alternativet, så inom EU är dörren helt stängd för sådana drivmedel, säger Mattias.

Concawe har också beräknat den framtida tillgången och slår fast att "Etanol finns troligen i tillräckliga volymer för att klara EU:s efterfrågan, givet den minskande efterfrågan på bensin och tillgången till importerad etanol." För biodiesel av FAME-typ anges tillgången vara osäker, ingen bedömning av tillgången på biogas presenterades.

- Dagens oljeberoende ska inte ersättas av ett lika stort biodrivmedelsberoende. Bytet till biobränslen måste kombineras med effektivare fordon och elektrifiering, och med att vi blir bättre på att ställa bilen, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister tar för givet att regeringen tar fasta på de nya siffrorna från Concawe i sin bedömning av förmåner och stimulans till omställningen av fordonssektorn. I nuläget domineras miljöbilsmarknaden av diesel – det bränsle med högst klimatpåverkan enligt Concawe.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier