Nyheter

  Nyheter i RSS format
17/4: Mobilisten i fokus när Gröna Bilister lanserar ny guide i hållbart resande
Att bilen måste bli ren och fossilfri är en central uppgift som förmodligen inte någon ifrågasätter i ljuset av klimatho...
 
 
 
13/4: Regeringen har lagt fram proposition om miljöinformation om drivmedel
Propositionen liknar den lagrådsremiss som lämnades in den 15 mars, och som Gröna Bilister kommenterade i ett pressmedd...
 
 
 
10/4 Gröna Bilister släpper ny rapport om effekter av mjuka åtgärder i transportplaneringen
Beteendepåverkan, eller Mobility Management som det ibland kallas, handlar om att påverka resan innan den har börjat. Tr...
 
 
 
21/3: Vi kan ha en miljödeklaration av drivmedel på macken nästa sommar, om regeringen får som den vill
Kravet på leverantörerna att ge miljöinformation om sina drivmedel är tänkt att införas 1 januari 2019. Enligt Energimyndigh...
 
 
 
19/3: Spanien i fokus på Gröna Bilisters konferens
Pontevedra, med 80 000 invånare och beläget på Atlantkusten, har blivit omtalad för att ha återskapat en stadskärna där fotg...
 
 
 
I Pontevedra vände man pyramiden upp och ned
Tänk dig en lagom stor stad i södra Europa. Tänk dig trånga och gyttriga gator, tänk dig katedraler, renässanspalats och and...
 
 
 

10/2: Svenska Rallyt är en del av problemet, inte lösningen

Biltävlingar är bra, om de driver på och visar upp utvecklingen för hållbar bilism. Det gör inte Svenska Rallyt, menar Gröna Bilister. WRC och Svenska Rally bör öppna upp för förnybara drivmedel och teknik som minskar förbrukningen.

- Biogasen har fått ett väldigt uppsving efter att gasbilarna började vinna tävlingar i banracingens STCC. I Formel 1 används ny bränslebesparande teknik som bromskraftsåterföring, medan Indyserien körs på metanol. Svenska Rallyt och rallyvärldsmästerskapet WRC är snart ensamma om att inte ta miljöansvar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

2007 började etanolbilar testtävla i Svenska Rallyt. Fyra år senare erbjuder Svenska Rallyt de tävlande enbart att köra på bensin och diesel. Samma år inleddes ett samarbete med Håll Sverige Rent, som nu är spårlöst försvunnet. Den som söker på "Miljö" på Svenska Rallyts hemsida (www.rallysweden.com) får en enda träff, om en extern IT-partner.

- Marknadsföringen handlar nu uteslutande om vrålande motorer och bilar som flyger fram genom de värmländska skogarna. Svenska Rallyt känns som en del av problemet, snarare än en del av lösningen, säger Mattias Goldmann.

Karlstad har ett aktivt och drivande arbete för att minska biltrafikens klimatpåverkan, och är samtidigt en viktig partner i Svenska Rallyt. Gröna Bilister uppmanar kommunen att tydligare klargöra att detta samarbete förutsätter ett ledande miljöarbete från rallyts sida.

Gröna Bilister är i grunden positiva till biltävlingar, och bedömer att framtiden för de olika formerna av biltävlingar avgörs av i vilken grad de uppfattas vara en del av lösningen.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners

       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier