Nyheter

  Nyheter i RSS format
Mobilitet & Beteende 2019
Tema: Att bryta bilberoendet För att lyckas bryta bilberoendet måste vi ändra ingrodda vanor som stelnat till beroenden o...
 
 
 
19/12: Resvaneundersökningar från 160 kommuner visar var bilberoendet kan brytas
Foto: Gröna Bilister/Johanna Grant Det är snart bara tio år kvar till år 2030. Tills dess ska transportsektorns klimatpåverka...
 
 
 
14/12: Varning! Ditt bilköp kan allvarligt skada vår planet och nästa generations framtid
Med tanke på omständigheterna, hur ska man tänka kring transporter och bilköp? Foto: Martin Prieto Beaulieu Jag skull...
 
 
 
28/11: Swedavia går med i elbilstaxi-initiativet Nollzon
Elbilstaxi flyttar fram sina positioner vid taxiuppställningen utanför terminal 5 vid Stockholm Arlanda Airport. Foto: Marti...
 
 
 
28/11: Fler åker kollektivt. Börjar bussarna och tågen bli fullsatta?
Foto: Skånetrafiken Det är snart bara tio år kvar till år 2030. Tills dess ska transportsektorns klimat-påverkan ha minsk...
 
 
 
15/11: PFAD motas bort som råvara till förnybar diesel
Bildkälla: Wikimedia Commons PFAD är den dominerande råvaran till förnybar diesel i Sverige. Den ökande efterfrågan på PFAD...
 
 
 

10/2: Svenska Rallyt är en del av problemet, inte lösningen

Biltävlingar är bra, om de driver på och visar upp utvecklingen för hållbar bilism. Det gör inte Svenska Rallyt, menar Gröna Bilister. WRC och Svenska Rally bör öppna upp för förnybara drivmedel och teknik som minskar förbrukningen.

- Biogasen har fått ett väldigt uppsving efter att gasbilarna började vinna tävlingar i banracingens STCC. I Formel 1 används ny bränslebesparande teknik som bromskraftsåterföring, medan Indyserien körs på metanol. Svenska Rallyt och rallyvärldsmästerskapet WRC är snart ensamma om att inte ta miljöansvar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

2007 började etanolbilar testtävla i Svenska Rallyt. Fyra år senare erbjuder Svenska Rallyt de tävlande enbart att köra på bensin och diesel. Samma år inleddes ett samarbete med Håll Sverige Rent, som nu är spårlöst försvunnet. Den som söker på "Miljö" på Svenska Rallyts hemsida (www.rallysweden.com) får en enda träff, om en extern IT-partner.

- Marknadsföringen handlar nu uteslutande om vrålande motorer och bilar som flyger fram genom de värmländska skogarna. Svenska Rallyt känns som en del av problemet, snarare än en del av lösningen, säger Mattias Goldmann.

Karlstad har ett aktivt och drivande arbete för att minska biltrafikens klimatpåverkan, och är samtidigt en viktig partner i Svenska Rallyt. Gröna Bilister uppmanar kommunen att tydligare klargöra att detta samarbete förutsätter ett ledande miljöarbete från rallyts sida.

Gröna Bilister är i grunden positiva till biltävlingar, och bedömer att framtiden för de olika formerna av biltävlingar avgörs av i vilken grad de uppfattas vara en del av lösningen.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier