Nyheter

  Nyheter i RSS format
19/10: Ockerhyra för Signalistens laddplatser – ”Räknat på 2 varv runt jorden varje år”
Foto: Gröna Bilister Flera hyresgäster har också ifrågasatt kostnaden – speciellt då det finns en gratis laddstolpe i...
 
 
 
18/10: Nollzon är ett stort steg för att skapa ett utsläppsfritt Hammarby Sjöstad
Bild: ElectriCITY Idag bor det cirka 24 000 människor i Hammarby Sjöstad och det finns 70 bostadsrättsföreningar i om...
 
 
 
17/10: Hur mycket drivmedel används i olika delar av landet - och hur mycket är förnybart?
En tankbil i Sundsvalls oljehamn år 1954. Foto: Norrlandsbild/Sundsvalls museum Det är snart bara tio år kvar till år 2030...
 
 
 
24/9: Gordon Strömfelt blir ny projektledare för Nollzon
Foto: Evelina Strömfelt ”Tyst och ren trafik nu” är parollen som Nollzon har använts sig av sedan start och målet ...
 
 
 
21/9: Stora skillnader i lokala resemönster
Under trafikantveckan får bilisterna på Stora Gråbrödersgatan i Lund maka på sig när Lexis pappershandel och Lek & Sak ordnar ...
 
 
 
Kontraproduktiv debatt om elbilar
Per Ribbing är doktorand i förnyelsebar elproduktion. (Foto: Uppsala universitet) Innan vi kommer till den vetenskap ...
 
 
 

10/2: Svenska Rallyt är en del av problemet, inte lösningen

Biltävlingar är bra, om de driver på och visar upp utvecklingen för hållbar bilism. Det gör inte Svenska Rallyt, menar Gröna Bilister. WRC och Svenska Rally bör öppna upp för förnybara drivmedel och teknik som minskar förbrukningen.

- Biogasen har fått ett väldigt uppsving efter att gasbilarna började vinna tävlingar i banracingens STCC. I Formel 1 används ny bränslebesparande teknik som bromskraftsåterföring, medan Indyserien körs på metanol. Svenska Rallyt och rallyvärldsmästerskapet WRC är snart ensamma om att inte ta miljöansvar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

2007 började etanolbilar testtävla i Svenska Rallyt. Fyra år senare erbjuder Svenska Rallyt de tävlande enbart att köra på bensin och diesel. Samma år inleddes ett samarbete med Håll Sverige Rent, som nu är spårlöst försvunnet. Den som söker på "Miljö" på Svenska Rallyts hemsida (www.rallysweden.com) får en enda träff, om en extern IT-partner.

- Marknadsföringen handlar nu uteslutande om vrålande motorer och bilar som flyger fram genom de värmländska skogarna. Svenska Rallyt känns som en del av problemet, snarare än en del av lösningen, säger Mattias Goldmann.

Karlstad har ett aktivt och drivande arbete för att minska biltrafikens klimatpåverkan, och är samtidigt en viktig partner i Svenska Rallyt. Gröna Bilister uppmanar kommunen att tydligare klargöra att detta samarbete förutsätter ett ledande miljöarbete från rallyts sida.

Gröna Bilister är i grunden positiva till biltävlingar, och bedömer att framtiden för de olika formerna av biltävlingar avgörs av i vilken grad de uppfattas vara en del av lösningen.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier