Nyheter

  Nyheter i RSS format
3/4: Regeringen vacklar kring klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel
Ändringen av drivmedelslagen som möjliggör hållbarhetsdeklarationen av drivmedel antogs av riksdagen redan den 20 juni 2018...
 
 
 
Mobilitet & Beteende 2020: Filmer och presentationer
Konferensprogram: se här Konferensens hemsida: se här Inledning och bakgrundsbilder: se här 16 mars - P...
 
 
 
16/3: Omställning från fysisk till digital konferens på en och en halv arbetsdag - gott exempel på samverkan i virustider
Den 16-17 mars var Gröna Bilisters konferens Mobilitet & Beteende 2020 planerad att genomföras i Jönköping. Tack vare me...
 
 
 
Mobilitet & Beteende 2020 blir digital konferens
Gröna Bilister har haft många avanmälningar och frågor utifrån oro kring eventuell smittorisk m.m. Både ...
 
 
 
Susanna Elfors talar på Mobilitet & Beteende 2020 
Hur skulle du beskriva den tydliga beteendeförändring vi nu ser när allt fler väljer tåget när de ska resa? Va...
 
 
 
Riktlinjer med anledning av coronaviruset 
Som arrangör vill Gröna Bilister att alla ska känna sig trygga att medverka på vårt event och veta att vi följer de riktlinjer s...
 
 
 

10/2: Svenska Rallyt är en del av problemet, inte lösningen

Biltävlingar är bra, om de driver på och visar upp utvecklingen för hållbar bilism. Det gör inte Svenska Rallyt, menar Gröna Bilister. WRC och Svenska Rally bör öppna upp för förnybara drivmedel och teknik som minskar förbrukningen.

- Biogasen har fått ett väldigt uppsving efter att gasbilarna började vinna tävlingar i banracingens STCC. I Formel 1 används ny bränslebesparande teknik som bromskraftsåterföring, medan Indyserien körs på metanol. Svenska Rallyt och rallyvärldsmästerskapet WRC är snart ensamma om att inte ta miljöansvar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

2007 började etanolbilar testtävla i Svenska Rallyt. Fyra år senare erbjuder Svenska Rallyt de tävlande enbart att köra på bensin och diesel. Samma år inleddes ett samarbete med Håll Sverige Rent, som nu är spårlöst försvunnet. Den som söker på "Miljö" på Svenska Rallyts hemsida (www.rallysweden.com) får en enda träff, om en extern IT-partner.

- Marknadsföringen handlar nu uteslutande om vrålande motorer och bilar som flyger fram genom de värmländska skogarna. Svenska Rallyt känns som en del av problemet, snarare än en del av lösningen, säger Mattias Goldmann.

Karlstad har ett aktivt och drivande arbete för att minska biltrafikens klimatpåverkan, och är samtidigt en viktig partner i Svenska Rallyt. Gröna Bilister uppmanar kommunen att tydligare klargöra att detta samarbete förutsätter ett ledande miljöarbete från rallyts sida.

Gröna Bilister är i grunden positiva till biltävlingar, och bedömer att framtiden för de olika formerna av biltävlingar avgörs av i vilken grad de uppfattas vara en del av lösningen.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Nyhetsbrev och tidning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och läs det senaste numret.

Trafik & Miljö är vår tidning med intressanta artiklar från miljöbilsvärlden.

Bli medlem

Du behövs, vi behövs
I Gröna Bilister kan du känna igen dig både med och utan bil. Anmäl medlemskap här.
Våra samarbetspartners
       Bilpoolernas Riksförbund


     


               


Köpa miljöbil eller dela bil?
Följ oss i sociala medier